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묵상/스펄전의 아침묵상

5월 4일 (맘몬의 신)

by 복음과삶 2010. 5. 3.

"인생이 어찌 신 아닌 것을 자기의 신으로 삼겠나이까 하리이다." (예레미야 16:20)

 

고대 이스라엘 백성들이 계속해서 저지른 큰 죄 중 하나는 바로 우상 숭배라는 죄였습니다. 그런데 영적으로 이스라엘의 후손이라 할 수 있는 우리 역시 그와 똑같이 어리석은 죄에 시달리고 있습니다. 이스라엘 백성들이 섬기던 레판의 별은 더 이상 반짝이지 않으며 여자들이 봄과 식물의 신인 담무스를 위해 더 이상 울지는 않지만, 우리는 아직도 맘몬이라는 금송아지를 섬기며 교만의 사당을 그대로 간직하고 있습니다. 자아는 여러 가지 모양으로 택함받은 백성들을 지배하고 정복하려 애쓰고 있으며, 육체는 공간만 있으면 어디든 그 제단을 세우려고 혈안이 되어 있습니다. 그런가 하면 사랑하는 자녀들이 죄의 원인이 될 때가 많습니다. 주님은 우리가 자녀들을 맹목적으로 사랑하는 것을 보시며 몹시 슬퍼하십니다. 그들은 이 다음에 커서 압살롬이 다윗에게 큰 저주거리가 되었듯이 우리에게 큰 저주거리가 되거나 아니면 하나님이 그들을 앗아가심으로써 우리 가정에 슬픔이 되고 말 것입니다. 성도 여러분, 앞으로 가슴 아파 잠못 이루는 날들을 갖고 싶으십니까? 그렇다면 자녀들을 맹목적으로 사랑하십시오.

당연히 “그들은 신이 아닙니다.” 우리가 어리석게 사랑하는 대상들은 사실 우리가 생각하는 것처럼 그렇게 확실한 축복을 가져다 주지 못합니다. 우리는 지금 그들이 위로를 주고 있다고 생각하지만 그것은 아주 위험한 생각입니다. 사실 환난을 당할 때 그들이 우리에게 줄 수 있는 도움이란 거의 없습니다. 그런데 왜 그렇게 헛된 것에 매혹되어 있습니까? 우리는 돌을 신으로 섬기는 불쌍한 이방인들을 보면 딱하다고 생각합니다. 그러면서 우리 자신은 돈을 신처럼 떠받듭니다. 육체의 신을 섬기는 것이 나무 신을 섬기는 것보다 더 나은 것이 무엇입니까? 우상을 섬긴다는 점에서 둘 다 죄를 범하는 행위요 어리석은 짓입니다. 다른 점이 있다면 우리가 저지르는 죄가 더 심한 죄라는 사실뿐입니다. 왠지 아십니까? 우리는 그들보다 더 많은 빛을 갖고 있으면서도 그런 죄를 범하고 있기 때문입니다. 물론 이방인들은 거짓 신에게 절합니다. 그러나 그들은 참 신을 전혀 모르기 때문에 그렇게 하는 것입니다. 그러나 우리는 살아 계신 하나님을 저버리고 우상들에게 돌아섰으니 이중으로 악을 행하고 있는 셈입니다. 오 주여, 저희를 이 모든 가증한 불의로부터 깨끗이 씻어 주소서!

 

 

"Shall a man make gods unto himself, and they are no gods." --Jeremiah 16:20

 

One great besetting sin of ancient Israel was idolatry, and the spiritual Israel are vexed with a tendency to the same folly. Remphan's star shines no longer, and the women weep no more for Tammuz, but Mammon still intrudes his golden calf, and the shrines of pride are not forsaken. Self in various forms struggles to subdue the chosen ones under its dominion, and the flesh sets up its altars wherever it can find space for them. Favourite children are often the cause of much sin in believers; the Lord is grieved when He sees us doting upon them above measure; they will live to be as great a curse to us as Absalom was to David, or they will be taken from us to leave our homes desolate. If Christians desire to grow thorns to stuff their sleepless pillows, let them dote on their dear ones.

It is truly said that "they are no gods," for the objects of our foolish love are very doubtful blessings, the solace which they yield us now is dangerous, and the help which they can give us in the hour of trouble is little indeed. Why, then, are we so bewitched with vanities? We pity the poor heathen who adore a god of stone, and yet worship a god of gold. Where is the vast superiority between a god of flesh and one of wood? The principle, the sin, the folly is the same in either case, only that in ours the crime is more aggravated because we have more light, and sin in the face of it. The heathen bows to a false deity, but the true God he has never known; we commit two evils, inasmuch as we forsake the living God and turn unto idols. May the Lord purge us all from this grievous iniquity!

"The dearest idol I have known,
Whate'er that idol be;
Help me to tear it from thy throne,
And worship only thee."