죄와 구세주
M.R.DeHaan
“죄의 삯은 사망이요, 하나님의 은사는 그리스도 예수 우리 주 안에 있는 영생이니라.” (로마서 6:23)
죄는 단지 한 글자(three-letter word를 한글에 맞춰 한 글자로 번역-역자 주)에 불과하지만, 인류 역사의 초기부터 지금까지 세상의 모든 슬픔과 비통, 고통, 아픔, 상심, 질병과 죽음의 이유가 이 한 글자 안에 있습니다. 성경에는 죄가 있기 전에는 죽음과 고통과 눈물이 없었다고 말하고 있으며 언젠간 죄가 결국엔 영원히 사라질 것이라 말하고 있습니다.
“모든 눈물을 그 눈에서 닦아 주시니 다시는 사망이 없고 애통하는 것이나 곡하는 것이나 아픈 것이 다시 있지 아니하리니 처음 것들이 다 지나갔음이러라.” (요한계시록 21:4)
죄는 오늘날 매우 인기 없는 주제중의 하나입니다. 사람들은 말하기를 서서히 더 좋은 방향으로 진화하고 있으며 결국은 질병과 죽음을 정복할 것이라고 말합니다. 그러나 주님은 말씀하시기를 "죄의 삯은 사망이요"라고 말씀하고 계십니다. 죄가 있는 세상에서는 계속 고통과 죽음이 함께 할 것입니다. 고통, 질병, 문제, 슬픔, 아픔, 죽음은 증상일 뿐입니다. 실제 질병은 죄이며, 죄가 없어지기 전까지는 그 증상들이 사라지지 않을 것입니다.
그러므로 성경은 유일하게 권위 있고 신뢰할 수 있는 책입니다. 인간은 역사 전체를 통틀어 아직까지 죽음이 어디서 왔는지에 대해 만족스러운 답을 줄 수 없었습니다. 이 모든 슬픔과 고통의 원인은 무엇입니까? 사람은 왜 늙는가? 왜 우리는 항상 젊음을 유지하지 못하는 걸까? 왜 우리 몸은 악화되고 몇 년이 지나면 원래 있던 흙으로 돌아가는 걸까? 오직 성경만이 본문의 말씀을 통해 우리에게 이야기를 들려줍니다.
죄의 삯은 사망.
그러므로 죄의 참된 본질을 이해하기 위해 우리는 전적으로 성경의 계시에서 벗어나면 안 되고 그것을 고수해야 합니다.
죄의 참혹함을 이해하고 죄에 부과된 엄중한 형벌(죽음)을 설명하려면 먼저 하나님의 본성을 인식해야 합니다. 죄의 참혹함은 하나님의 거룩하심에서 비롯됩니다.
하나님은 너무나 거룩하시고, 너무나 의로우시며, 그의 모든 정의와 의로움과 거룩함으로 말미암아 작은 죄도 용납할 수 없습니다. 만약 죄를 용납한다면 그것은 아무리 작은 것이라도 그분이 불의하고 거룩함이 불완전하다는 것을 증명하는 것입니다.
그러나 하나님의 거룩함과 의는 절대적인 조건이므로 최소한의 흠이나 죄도 용인할 수 없습니다. 이 거룩하신 하나님께서 “범죄하는 그 영혼은 죽으리라”고 하셨고, 또 “죄의 삯은 사망이니라”고 하셨기 때문에, 하나님께서는 아주 작은 죄라도 죽음으로 벌하시거나, 아니면 그분의 말씀에 거짓과 불성실함을 스스로 증명하셔야 합니다.
이것이 죄를 두렵게 만드는 것입니다. 그것은 거룩하고 의로우신 하나님, 결코 형벌을 면하지 않으실 하나님을 대적하여 저지른 것입니다.
죄 - 죄들이 아님
그러므로 하나님은 “죄의 삯은 사망”이라고 말씀하십니다. 단 하나의 죄로도 하나님 앞에서 남자나 여자를 영원히 정죄하기에 충분합니다. 왜냐하면 하나님은 그분의 거룩하심에 있어서 무한하시기 때문입니다. 그러므로 무한한 존재에 대한 죄는 무한한 형벌을 요구합니다.
창세기의 타락 기사에 나오는 최초의 인간 범죄 기록에는 하나님께서 첫 사람 아담에게 이렇게 말씀하셨다는 내용이 나와 있습니다.
“그것을 먹으면 네가 반드시 죽을 것이다.” (창세기 2:17)
그리고 금지된 나무의 열매를 단 한 번 먹은 그 단 하나의 죄는 하나님의 무한한 심판을 불러일으키기에 충분했습니다. 아담은 이후에 많은 죄를 지었지만, 이 첫 번째 죄는 “그것을 먹으면 네가 반드시 죽을 것이다”는 말씀의 심판을 불러일으키기에 충분했습니다.
죄의 세 가지 측면
성경에는 죄, 불의, 범법, 악 등과 같이 죄를 묘사하는 데 사용되는 여러 단어가 있습니다. 히브리어와 헬라어 원문의 단어는 하나님께서 보시기에 죄에 대한 가장 포괄적인 그림을 제공합니다.
비록 우리가 이 히브리어와 헬라어 단어들로 여러분을 지치게 하지는 않겠지만, 우리는 성경에 따르면 죄가 무엇인지에 대한 생각을 여러분에게 주기 위해 가장 두드러진 여섯 가지 단어를 언급해야 합니다. 죄를 부도덕이나 도둑질이나 살인이나 거짓말 같은 악한 행위로 생각하는 순수한 사람들이 많이 있습니다. 이것이 모두 사실이긴 하지만, 그것은 죄에 대한 성경의 그림 중 극히 일부만을 다루고 있습니다. 죄는 행위라기보다는 태도입니다. 너무 많은 사람들이 저주하지도 않고 도둑질하지도 않고 술에 취하지도 않고 부도덕한 행위를 하지 않기 때문에 죄가 없다고 생각합니다. 그러나 성경은 훨씬 더 깊은 내용을 담고 있습니다. 성경에서 이러한 행위는 마음속에 있는 실제 죄의 결과일 뿐입니다.
사람은 도둑질하기 전에 탐내는 것이며, 탐심이 진짜 죄입니다. 도둑질은 자연적인 열매이자 결과일 뿐이며 정욕의 죄가 외적으로 표현된 것입니다.
살인의 경우도 마찬가지다. 동료를 살해하는 것은 진짜 죄가 아닙니다. 진짜 죄는 미움이고, 살인은 그 미움의 결과입니다. 그래서 성경은 “자기 형제를 미워하는 자마다 살인하는 자”라고 말합니다. 그것은 살인자라고 불리는 것을 심각하게 싫어하는 많은 사람들 중에서 살인자를 만드는 것입니다. 그러나 그것이 성경이 말하는 것입니다.
부도덕한 행위도 마찬가지다. 이러한 행위를 하기 전에는 정욕이 있습니다. 그리고 정욕은 그것이 행동으로 옮겨지든 아니든 실제 죄입니다. 이것이 죄에 대한 성경의 묘사입니다.
구약의 죄
구약과 신약에서 죄에 대해 사용된 여러 단어 중에는 하나님께서 보시는 죄에 대한 성경의 전체 그림을 요약하는 히브리어 단어 세 개와 헬라어 단어 세 개가 있으며, 이 세 단어는 서로 일치합니다. 구약에서 죄를 나타내는 세 단어는 다음과 같습니다.
Chata(카타) – 과녁에서 벗어나다. / 하나님의 기준에 미달 됨.
Avon(아본) - 악(구부러짐), 그리고 / 하나님의 기준을 왜곡하거나 탈선하는 것.
Pesha(페샤) — 범죄. / 하나님의 기준이나 표명된 하나님의 뜻에 대항하는 인간의 거역.
신약성경에 해당하는 세 단어는 다음과 같습니다.
Hamartano(하르마티아) — 표적을 맞히지 못함 / 인간의 행위가 아니라 인간의 본성에 초점을 맞춤.
Parabasis(파라바시스) - 범죄, 그리고
Adikia(아디키아) - 범죄, 행악. / 하나님의 기준을 위반함으로써 다른 사람들에게 해를 끼치는 의도적인 인간의 선택들.
이 말씀에서 우리는 죄의 참된 본질에 관한 하나님의 계시를 보게 되며, 이것이 실제로 죄를 짓는 것보다 훨씬 더 많은 것을 포함한다는 것을 알게 될 것입니다.
먼저 세 가지 측면을 좀 더 자세히 살펴보겠습니다. 첫째, 히브리어로 chata라는 단어가 있고 그리스어로 hamartano라는 단어가 있는데, 이는 과녁에서 벗어났다는 뜻입니다.
사람이 과녁을 놓치면 과녁을 얼마나 멀리 놓쳤는지는 중요하지 않습니다. “약간 빗나가든 1마일 빗나가든 빗나간 것은 마찬가지다”는 속담이 있습니다. 조금이라도 빗나간다면 과녁을 놓치는 것입니다.
제가 뒤뜰에 있는 까마귀를 향해 총을 쏘았는데 머리카락을 스치면서 놓쳤다면, 마치 반대 방향으로 총을 쏜 것처럼 완전히 까마귀를 놓친 것입니다. 나는 과녁을 맞추지 못한 것입니다.
이제 하나님은 구약성경에 표식을 세우셨습니다. 그 표식이 곧 율법이었습니다. 이스라엘은 은혜로 애굽의 속박에서 구원을 받았으나 은혜로 만족하지 아니하습니다. 그들은 하나님의 은총과 축복을 받기에 합당한 사람이 되기 위해 스스로 뭔가를 하기를 원했습니다.
그래서 하나님은 그들에게 율법을 주셨고, 그분의 거룩하고 완전한 뜻을 완벽하게 표현하셨습니다. 그리고 하나님은 이렇게 말씀하십니다. “너는 자신이 완벽할 수 있다고 생각한다. 너는 너 자신의 행위로 나의 기준에 도달할 수 있다고 생각한다. 자, 내 기준은 이렇다.”
돌비에 기록된 하나님의 온전한 율법을 그들에게 주시며 이르시되 “이것을 행하라. 그러면 살리라. 그러나 율법을 하나라도 어기면 과녁을 놓치는 것이요 죄다.” 그들은 모든 계명을 지키다가도 하나라도 어기면 모든 계명을 범하는 것입니다. 만일 율법을 지키다가 하나라도 어긴다면 그들은 하나님 앞에 죄가 있는 것입니다. 야고보는 우리에게 이렇게 말합니다.
“누구든지 율법을 다 지키다가도 그 중에 하나를 어기면 율법 전부를 범한 것이 됩니다.” (야고보서 2:10)
죄의 다른 측면
과녁을 놓치는 것은 죄인 것입니다. 명령한 일을 행하지 아니하는 것이요, 모든 사람이 죄를 범하고 실패하였으므로 하나님의 율법에 따라 정죄를 받은 것입니다.
사람들이 겉으로 드러나게 죄를 짓지 않는다는 이유만으로 자신이 완전하다고 생각하는 이 거짓 거룩함의 시대에 우리는 죄의 이러한 측면을 강조할 필요가 있습니다. 그들은 도적질하지 않고, 거짓말하지 않고, 살인하지 않고, 부도덕한 생활을 하지 않기 때문에 죄가 없다고 생각합니다.
그러나 죄에 대한 이 첫 번째 정의는 이 주제에 대해 전혀 다른 시각을 던집니다. 만약 당신이 요구되는 모든 일을 하지 못했다면 당신은 유죄입니다. 만일 당신이 한 가지 불결한 생각을 품었다면, 침묵해야 할 때 말을 했다면, 말해야 할 때 침묵했다면, 누군가가 도움이 필요할 때 돕지 않았다면 당신은 죄가 있는 것입니다.
당신의 삶에서 단 한 순간이라도 하나님을 무엇보다 사랑하지 않고, 이웃을 자신처럼 사랑하지 않았다면 당신은 죄가 있는 것입니다. 너희가 너희 원수를 사랑하지 아니하였다면(하나님께서도 이것을 명하셨느니라) 너희는 죄 있는 것이니라.
율법의 정죄
그러면 율법은 결코 사람을 구원하기 위해 주어진 것이 아니라는 것을 알 수 있습니다. 우리를 정죄함은 우리가 하나님께로 피하여 은혜와 긍휼을 구하게 하려 하심이니라 아담의 후손은 결코 하나님의 율법을 지킬 수 없습니다. 더욱이, 하나님께서는 죄 가운데서 태어나고 잉태된 타락한 죄인이 율법을 지킬 것이라고 결코 기대하지 않으셨습니다. 그분은 단지 사람들이 자신들이 얼마나 하나님의 완전한 표준에 미치지 못하며, 얼마나 과녁에서 빗나갔는지 보고 그분께 자비를 구하도록 하려고 그것을 주셨을 뿐입니다.
“그 누구도 율법을 지켜서 의롭게 될 사람은 없습니다.” (갈라디아서 2:16 후반절)
“율법은 다만 우리가 죄인이라는 사실을 깨닫게 하는 것뿐입니다.”(로마서 3:20). 그러나 죄로부터의 구원은 아닙니다. “율법은 아무리 잘 지키려고 해도 어기기 마련이며 그 결과로 하나님의 노여움만 사게 됩니다.”(로마서 4:15 전반절).
신약에서는
이제 율법은 그리스도 안에서 성취되었습니다. 그러므로 십자가 이후에 하나님은 우리 자신을 가늠할 수 있는 또 다른 기준을 주셨습니다.
이스라엘 자손이 애굽에서 나올 때까지는 모세의 율법이 없었습니다. 그들은 양심의 법 아래 있었습니다. 율법을 주심으로써 우리는 양심만으로는 드릴 수 없는 하나님의 기준이 추가로 드러났습니다. 그러나 갈보리 고난 이후에 하나님은 그리스도라는 인격 안에서 더욱 분명한 계시를 주셨습니다.
이제 온전함의 기준은 율법뿐 아니라 하나님의 아들의 인격도 됩니다. 그는 신성한 완성의 기준입니다. 그리스도 안에서 발견된 완성의 기준에 미치지 못하는 것은 그 기준을 놓치는 것이며 당신을 죄인으로 만드는 것입니다.
당신이 예수님처럼 생각과 행동과 말에 있어서 완전하고 흠이 없고 죄가 없다고 생각한다면 당신은 여전히 과녁을 놓치고 있습니다. 그래서 죄에 대한 신약의 단어인 ‘hamartano’ 는 죄에 대해 이렇게 많이 무시되는 측면을 다시 한번 강조합니다. 이러한 이유로 바울은 로마서 3:22, 23에서 죄의 정의를 이렇게 요약합니다.
“누구나 차별없이”
“모든 사람이 죄를 지어 하나님의 영광스러운 표준에 미치지 못하였으나”
바울은 죄로 인해 하나님의 영광에 이르지 못한다고 말합니다. 그리고 주 예수 그리스도 외에는 누구도 “하나님의 영광”에 이르지 못합니다.
예수 그리스도의 완전함에 이르지 못하는 것은 과녁을 놓치는 것입니다. 감히 하나님의 이 표준 앞에 서서 “나는 복된 하나님의 아들과 같이 생각과 말과 행위에 있어서 완전하고 거룩하다”고 주장할 수 있습니까?
친구여, 이것이 죄에 대한 하나님의 첫 번째 정의입니다. 즉, 과녁을 놓치고 하나님의 영광에 이르지 못하는 것입니다. 하나님은 당신을 구원하기 전에 당신는 당신 자신에 대한 이 평가가 참되고 올바른 것임을 인정해야 합니다. 당신이 기꺼이 그렇게 하기 전에는 하나님께서 당신을 구원하실 수 없습니다. 왜냐하면 그분은 선한 사람을 위해서가 아니라 죄인을 위해 죽으셨기 때문입니다.
“여기에 모든 사람이 받아들여도 좋은 믿을 만한 말이 있습니다. 그리스도 예수님이 죄인들을 구원하시려고 세상에 오셨다는 것이 바로 그것입니다. 나는 죄인 중에서도 두목입니다.” (디모데전서 1:15)
모두가 죄인이다.
죄인은 구원받을 수 없다는 것을 거듭 말씀드립니다. 예수께서는 이렇게 말씀하셨습니다. “건강한 사람에게는 의사가 필요 없고 병든 사람에게만 의사가 필요하다”(누가복음 5:31) 그리고 다시 말씀하셨습니다 “나는 의로운 사람을 부르러 온 것이 아니라 죄인을 불러 회개시키려고 왔다.” (누가복음 5장 32절).
나는 죄의 이 측면에 대해 길게 설명했습니다. 왜냐하면 과녁에서 빗나가는 것에 관한 성경의 정의를 깨닫는 사람이 거의 없기 때문입니다. 다른 각도에서 죄를 묘사하는 두 개의 다른 단어가 남았습니다. 즉 “사악함”을 의미하는 단어와 “범법”으로 번역된 단어입니다. 히브리어로 avon이라는 단어와 헬라어로 adikia라는 단어는 모두 다른 방식으로 죄의 동일한 본질을 강조합니다.
하나님은 직선을 만드셨습니다. 먼저 그분은 그것을 율법으로 계시하시고 나중에는 그리스도의 인격 안에서 우리에게 주셨습니다. 이 직선에서 아주 세세한 부분까지 벗어나는 것, 그것에서 조금이라도 벗어나는 것, 하나님의 완전한 표준의 이 직선에서 벗어나는 것은 그 선을 비뚤어지게 만드는 것이고, 그래서 여러분은 다시 과녁을 놓친 것입니다.
많은 곡선과 이탈로 인해 선이 심하게 꼬일 필요도 없습니다. 당신이 해야 할 일은 직선 코스에서 조금만 벗어나는 것뿐입니다. 그러면 당신은 유죄입니다. 당신은 죄인이므로 구주가 필요합니다. 이것이 바로 바울이 “모든 사람이 죄를 지어 하나님의 영광스러운 표준에 미치지 못하였으나”(로마서 3:23), “의로운 사람은 없으니 하나도 없으며” (로마서 3:10)라고 말할 때 언급한 것입니다. 그리고 “모두 진리에서 떠나 쓸모없게 되었고 선을 행하는 사람이 없으니 하나도 없다.” (로마서 3:12)
단호한 측면
히브리어와 헬라어로 된 이 두 단어 외에도 죄의 단호한 측면을 알려주는 “범죄”로 번역된 또 다른 단어가 있습니다. 우리는 이 메시지에서 이 문제를 철저하게 다룰 시간이 없습니다. 그러나 확실히 죄는 적극적으로 율법을 범하는 것이지만, 과녁을 빗나가는 것은 율법을 범하는 것만큼이나 죄를 짓는 것입니다.
하지만 이제 개인적인 질문이 나옵니다. 우리가 다룬 내용을 통해 당신이 죄인이라는 것을 깨닫습니까? 하나님의 기준에 따르면 당신은 죄인이며 하나님의 심판 아래 있다는 사실을 인정하시겠습니까?
그분은 “죄의 삯은 사망”, 즉 “죄의 삯”이라고 말씀하셨습니다. 죄들이 아니라 죄입니다. 한 번만 실패했다면 당신은 유죄입니다. 인류에게 전해진 아담의 죄는 십자가에서 해결되었는데, 당신 개인의 죄는 어떻게 되겠습니까? 당신의 유일한 희망은 하나님의 표준으로 자신을 측정하는 것입니다.
사람의 기준과 도덕의 기준과 교회의 기준에 따르면 흠이 없는 사람이라도 멸망할 수 있습니다. 사람들 앞에서, 심지어 당신의 집에서도 아무도 당신에게 비난의 손가락질을 할 수 없을 것입니다. 그러나 당신이 하나님의 표준에 따라 자신을 평가하고 그 과녁을 놓쳤다고 고백하지 않는다면, 당신은 세상에서 가장 악독한 죄인인 것처럼 확실히 길을 잃은 것입니다. 바울은 이것을 배웠습니다. 그의 말을 들어보세요:
“사실 나도 육적인 것을 신뢰할 수 있습니다. 만일 다른 사람이 육적인 것을 신뢰할 만한 이유가 있다고 생각한다면 나는 더욱 그렇습니다.
나는 태어난지 8일 만에 할례를 받았고 베냐민 지파에 속한 순수한 이스라엘 사람이며 히브리인 중에 히브리인입니다. 그리고 율법을 철저히 지키는 바리새파 사람이었고 교회를 박해하기까지 한 열심을 가졌으며 율법에 비추어 보아도 흠이 없는 사람이었습니다. 그러나 내게 유익하던 그 모든 것을 나는 그리스도를 위해 다 버렸습니다.” (빌립보서 3:4~7)
그러나 이 도덕적이고 율법을 준수하며 종교적인 열성적인 사람은 하나님의 완전한 표준으로 자신을 측정했을 때 “나는 죄인중에서도 두목입니다.” (디모데전서 1:15)고 외쳐야 했습니다.
아, 친구여, 문제를 직시하세요. 당신이 과녁을 놓쳤다는 것을 인정하고 그리스도께로 피하십시오. 그리스도께서는 죄인들을 위해 죽으셨습니다. 오직 죄인들을 위해서만 죽으셨습니다. 죄인으로 와서 추악한 자기의의 종교적 누더기를 벗어 버리고 그리스도의 의를 통한 구원을 받아들이십시오.
Sin and the Saviour
M.R.DeHaan
“For the wages of sin is death; but the gift of God is eternal life through Jesus Christ our Lord.”—Rom. 6:23.
Sin. S-I-N. Just a little, three-letter word, yet within those three letters we have comprehended all the sorrow and grief of the world and the reason for all the suffering, pain, heartache, disease and death from the beginning of human history until now. Until there was sin, there were no death and pain and tears. And when sin is finally put away forever, it is written:
“And God shall wipe away all tears from their eyes; and there shall be no more death, neither sorrow, nor crying, neither shall there be any more pain: for the former things are passed away.”—Rev. 21:4.
Sin is an extremely unpopular subject in these days when men tell us that we are slowly evolving into a better and better race and that ultimately we will conquer disease and finally even death. But the Word of the Lord tells us that “the wages of sin is death,” and as long as there is sin in the world there will be suffering and death. Pain, disease, trouble and sorrow, sickness and death are only symptoms. The real disease is sin, and until the cause is removed, the symptoms will never disappear.
The Bible, therefore, is the only authoritative and reliable textbook; for man throughout all his history has never yet been able to give a satisfactory answer as to where death came from. What is the cause of all this grief and pain? Why do men get old? Why do we not always stay young? Why do our bodies deteriorate and after a few brief years return to the dust from whence they came? only the Bible tells us the story in the words of our text.
The Wages of Sin Is Death
To understand the true nature of sin, therefore, we are entirely confined to the revelation of Scripture, and we shall stick very closely to it.
To understand the awfulness of sin and to explain the severe penalty (death) pronounced upon it, we must first recognize the nature of God. The awfulness of sin stems from the holiness of God.
God is so holy, so righteous and perfect in all His attributes of justice and righteousness and holiness that He cannot condone the smallest sin. He cannot overlook the least transgression or iniquity. To do so, be it ever so little, would prove Him unrighteous and imperfect in His holiness.
But the holiness and the righteousness of God are absolute terms and therefore cannot admit of the least flaw or sin. Since this holy God has said, “The soul that sinneth, it shall die,” and again, “The wages of sin is death,” God must punish even the smallest sin by death or prove Himself untrue and unfaithful to His Word.
This is what makes sin awful. It is committed against God, a holy and a righteous God, who will in no wise clear the guilty.
Sin — Not Sins
God therefore says the “wages of sin is death.” one single sin is enough to condemn a man or woman eternally in the sight of God, for God is infinite in His holiness; therefore, sin against an infinite Being calls for infinite punishment.
In the record of the first human transgression as given in the account of the Fall in Genesis, we are told that God said to Adam, the first man:
“For in the day that thou eatest thereof thou shalt surely die.” —Genesis 2:17.
And that one sin, eating once of the forbidden tree, was sufficient to call forth the infinite judgment of God. Though many sins were committed by Adam afterwards, this one and only first sin was sufficient to call down the judgment pronounced in the words, “in the day that thou eatest thereof thou shalt surely die.”
Three Aspects of Sin
In Scripture we have several words used to describe sin, such as sin, iniquity, transgression, evil, etc. The words in the original Hebrew and Greek give us a most comprehensive picture of sin as God sees it.
Though we would not weary you with these Hebrew and Greek words, we must mention the six most prominent ones to give you an idea of what sin is according to Scripture. There are many sincere people who think that sin is an evil act such as immorality or theft or murder or lying. While this is all true, it covers only a fraction of the Bible picture of sin. Sin is not so much an act as an attitude. Too many people believe that because they do not curse or steal or get drunk or live in definite acts of immorality that they are not guilty of sin. But the Bible goes much deeper. In Bible terms these acts are but the result of the real sin which is in the heart.
Before a man steals, he covets, and covetousness is the real sin. The stealing is but the natural fruit and result, the outward expression of the sin of lust.
The same is true of murder. To murder your fellowman is not the real sin. The real sin is hate, and the murder is the result of that hatred, so that the Bible says, “Whosoever hateth his brother is a murderer.” That makes murderers out of a lot of folks who would seriously resent being called murderers, but that is what the Bible says.
The same is true of immoral acts. Before these acts are committed, there is lust; and lust is the real sin, whether or not it is ever translated into action. This is the Bible picture of sin.
Sin in the Old Testament
Among the several words used in the Old and the New Testaments for sin, there are three Hebrew and three Greek words that seem to sum up the whole Bible picture of sin as God sees it, and these three words agree with one another. The three words to denote sin in the Old Testament are:
Chata—missing the mark,
Avon—crookedness, and
Pesha—transgression.
The three corresponding words in the New Testament are:
Hamartano—a missing of the mark,
Parabasis—transgression, and
Adikia—perverseness or crookedness.
In these words we have God’s revelation concerning the true nature of sin, and we shall see that this involves far more than the actual committing of sin.
Let us first examine the three aspects in a little more detail. First, we have the word chata in the Hebrew and the word hamartano in the Greek, and they mean the missing of the mark.
Now it makes no difference how far a man may miss the mark as long as he misses it. We have a saying: “An inch is as good as a mile.” To miss the mark by a hairbreadth is missing the mark.
When I shot at a crow in my backyard and missed him by a split hair, I missed him as completely as though I had been shooting in the opposite direction. I have missed the mark.
Now God has put up a mark in the Old Testament. That mark was the law. Israel was delivered from Egypt’s bondage by grace, but they were not satisfied by grace. They wanted to do something themselves to have a part in making themselves worthy of God’s favor and blessings.
And so God gave them the law, the perfect expression of His holy and perfect will. And so God, in essence, says, “You think you can be perfect; you think you can meet My standards by your own works. Well, here is My standard.”
He gave them the perfect Law of God written on tables of stone, and said, “Do this and live.” But the least infraction of the law was missing the mark and was sin. They did not have to break all the commandments or even most of them. If they missed one by a hair, they were guilty before God. James tells us:
“For whosoever shall keep the whole law, and yet offend in one point, he is guilty of all.” —James 2:10.
The Negative Side of Sin
This missing of the mark is the negative aspect of sin. It is failing to do that which is commanded, and because all have sinned and failed, all are condemned by the law of God.
We need to emphasize this aspect of sin in these days of false holiness when men think they are perfect just because they do not commit outward overt acts of sin. Just because they do not steal and lie and murder and live immoral lives, they think they are without sin.
But this first definition of sin throws quite a different light on the subject. If you have failed to do all that is required, you are guilty. If you have had one unclean thought, if you have spoken when you should be silent, if you have been silent when you should have spoken, if you have failed to help someone when he needed help, you are guilty.
If for one second in your life you have not loved God above all and your neighbor as yourself, you are guilty. If you have not loved your enemies (for God also commanded this), then you are guilty.
The Law Condemns
You see, then, that the Law was never given to save a man. It was given to condemn us that we might flee to God for grace and mercy. No Adam’s son ever can keep the law of God. Yea, moreover, God never expected that a depraved sinner, born and conceived in sin, would ever keep the Law. He gave it only that men might see how far they come short of God’s perfect standard, how far they missed the mark, and flee to Him for mercy.
“For by the works of the law shall no flesh be justified.”—Gal. 2:16.
“By the law is the knowledge of sin” (Rom. 3:20) but not salvation from sin. For the “law worketh wrath” (Rom. 4:15).
In the New Testament
Now the Law, of course, was fulfilled in Christ; so, after the cross, God gives us another standard whereby to measure ourselves.
Until the children of Israel came out of Egypt, there was no Law of Moses. They were under the law of conscience. In the giving of the Law, we have an added revelation of God’s standard which conscience alone could not give. But after Calvary, God gave a still clearer revelation in the Person of Christ.
The standard of perfection now is not only the Law but the Person of the Son of God. He is the divine standard of divine perfection. Failure to measure up to the standards of perfection found in Christ is to miss the mark and makes you a sinner.
Until you are as perfect and flawless and sinless in thought and act and word as Jesus was, you still miss the mark, and so the New Testament word for sin, hamartano, emphasizes once more this much disregarded aspect of sin. For this reason Paul sums up the definition of sin in Romans 3:22,23:
“For there is no difference:
“For all have sinned, and come short of the glory of God.”
Paul says that sin is coming short of the glory of God. And none else but the Lord Jesus Christ Himself is the “glory of God.”
To come short of the perfection of Jesus Christ is missing the mark. Dare anyone stand before this standard of God and claim, “I am as perfect and holy in thought and word and deed as the blessed Son of God”?
That, my friend, is God’s first definition of sin—missing the mark and coming short of the glory of God. Before God can save you, you must acknowledge this estimate of yourself as the true and correct one. Until you are willing to do this, God cannot save you, for He died for sinners, not good folks.
“This is a faithful saying, and worthy of all acceptation, that Christ Jesus came into the world to save sinners; of whom I am chief.”—
1st Timothy 1:15.
All Have Sinned
Let me repeat that you cannot be saved unless you are a sinner. Jesus said, “They that are whole need not a physician; but they that are sick” (Luke 5:31), and again, “I came not to call the righteous, but sinners to repentance” (vs. 32).
I have dwelt at length on this aspect of sin because so few realize this definition of Scripture concerning coming short and missing the mark. There are left the two other words describing sin from another angle: the word meaning “crookedness” and the word translated “transgression.” The word avon in the Hebrew and the word adikia in the Greek both emphasize in a different way the same nature of sin.
God has made a straight line. First He revealed it in the law and then later gave it to us in the Person of Christ. To deviate in the minutest detail from this straight line, to depart from it one iota, to step aside from this straight line of God’s perfect standard is to make the line crooked, so you have again missed the mark.
The line need not be badly twisted with many curves and defections; all you need to do is make one little deviation from the straight course, and you are guilty. You are a sinner, and you need a Saviour. That is what Paul refers to when he says, “All have sinned, and come short of the glory of God” (Rom. 3:23), and “There is none righteous, no, not one” (vs. 10), and “There is none that doeth good” (vs. 12).
The Positive Angle
In addition to these two words in the Hebrew and the Greek, there is another word translated “transgression” which gives us the positive aspect of sin. We do not have time to take it up thoroughly in this message, but, to be sure, while sin is a transgression of the law positively, to miss the mark is to sin as surely as to transgress the law.
But now comes the personal question. Do you realize from what we have covered that you are a sinner? Will you acknowledge that according to God’s standard you are a sinner and under the sentence of God?
He said, “The wages of sin is death”—the “wages of sin”; not sins, but sin. If you have failed but once, you are guilty. The sin of Adam, transmitted to the race, was taken care of on the cross, but how about your personal coming short? Your only hope is to measure yourself by God’s standard.
According to the standards of men and morals and the standards of the church, you may be blameless and yet be lost. Before men, even in your own home, no one may be able to lay upon you a finger of accusation; but unless you have measured yourself by God’s standard and confessed that you have missed the mark, you are as surely lost as though you had been the worst sinner in the world. Paul learned this. Listen to him:
“If any other man thinketh that he hath whereof he might trust in the flesh, I more:
“Circumcised the eighth day, of the stock of Israel, of the tribe of Benjamin, an Hebrew of the Hebrews; as touching the law, a Pharisee;
“Concerning zeal, persecuting the church; touching the righteousness which is in the law, blameless.
“But what things were gain to me, those I counted loss for Christ.”—Phil. 3:4–7.
Yet this moral, law-abiding, religious zealot, when he measured himself by God’s perfect standard, had to cry out, ‘I am the chief of sinners’ (I Tim. 1:15).
Ah, friend, face the issue; admit you have missed the mark and flee to Christ. Christ died for sinners—only for sinners. Come as a sinner, cast away your filthy self-righteous rags of religion and accept salvation through the righteousness of Christ.
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