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묵상/스펄전의 아침묵상

7월 28일 (우매)

by 복음과삶 2010. 7. 27.

"내가 이같이 우매 무지하니 주의 앞에 짐승이오나" (시편 73:22)

 

이것은 하나님의 마음에 합한 자의 고백이라는 사실을 기억하십시오. 그는 자신의 속사람에 대해 “내가 이같이 우매 무지하니”라고 쓰고 있습니다. 여기서 사용된 “우매”라는 말 속에는 우리가 보통 쓰는 어리석다는 말보다 더 중요한 의미가 담겨 있습니다. 다윗은 이 전 절에서 “내가 악인의 형통함을 보고 그 어리석은 자(한글 개역에는 “오만한 자”로 번역됨-역자 주)를 질시하였다”고 했습니다. 그렇다면 여기 나오는 “우매”라는 말 속에는 죄가 포함되어 있다는 뜻입니다. 그는 이처럼 “우매”한 자가 됨으로써 자신을 초라하게 만들고 있습니다. 그리고 그 우매의 정도를 더욱 강조하기 위해 한마디 덧붙여 “내가 이같이 우매하니”라고 쓰고 있습니다. 자신이 얼마나 어리석은지 말할 수 없을 정도라는 뜻입니다. 그것은 아주 악한 우매로 단순히 연약해서 그랬다는 것으로는 변명할 수 없는 그런 우매입니다. 오히려 그 고집 세고 고의적인 무지 때문에 정죄받아 마땅한 우매입니다. 왜냐하면 경건치 못한 사람들을 기다리고 있는 그 끔찍한 종말은 잊어버린 채 다만 그들이 현재 형통한 것만 보고 질시하였기 때문입니다. 그럼 우리는 어떻습니까? 우리는 과연 이런 다윗보다 더 낫다고 할만큼 지혜로운 사람들일까요! 혹시 우리 자신은 이미 온전함을 얻었다거나 아니면 징계를 하도 많이 받아서 우리 안에 있던 모든 고집들이 다 쫓겨 나갔다고 말하고 있지 않습니까? 만일 이렇게 말한다면 이야말로 진짜 교만입니다! 만일 다윗이 어리석었다면, 자신을 평가할 때 자기 자신밖에 보지 못하는 우리야 얼마나 더 어리석겠습니까! 성도 여러분, 뒤를 돌아다보십시오. 하나님께서 여러분에게 그처럼 신실하게 대하셨을 때도 그를 의심했던 자신을 한번 생각해 보십시오. 하나님께서 여러분에게 더 큰 축복을 주시려고 고난을 허락하실 때면 “싫어요, 아버지”라고 큰 소리로 외치며 항의했던 여러분 자신의 어리석음을 한번 생각해 보십시오. 하나님의 뜻은 모든 것이 합력하여 선을 이루는 것임에도 불구하고, 당시에는 정확히 알 수 없었던 그의 섭리들을 보고 잘못 해석하여 “이 모든 것이 다 나를 대적하고 있구나”라고 탄식하며 신음한 적은 또 얼마나 많았습니까! 만일 우리가 정말 우리 마음을 안다면, 우리의 우매함이 악한 우매함이라는 기소에 대해 틀림없이 유죄를 인정할 것입니다. 따라서 이 “우매”를 깨달은 우리는 다윗이 결론적으로 갖게 된 다음과 같은 결심을 우리의 것으로 삼아야 합니다. “주의 교훈으로 나를 인도하소서.”

 

 

"So foolish was I, and ignorant; I was as a beast before Thee." --Psalm 73:22

 

Remember this is the confession of the man after God's own heart; and in telling us his inner life, he writes, "So foolish was I, and ignorant." The word "foolish," here, means more than it signifies in ordinary language. David, in a former verse of the Psalm, writes, "I was envious at the foolish when I saw the prosperity of the wicked," which shows that the folly he intended had sin in it. He puts himself down as being thus "foolish," and adds a word which is to give intensity to it; "so foolish was I." How foolish he could not tell. It was a sinful folly, a folly which was not to be excused by frailty, but to be condemned because of its perverseness and wilful ignorance, for he had been envious of the present prosperity of the ungodly, forgetful of the dreadful end awaiting all such. And are we better than David that we should call ourselves wise! Do we profess that we have attained perfection, or to have been so chastened that the rod has taken all our wilfulness out of us? Ah, this were pride indeed! If David was foolish, how foolish should we be in our own esteem if we could but see ourselves! Look back, believer: think of your doubting God when He has been so faithful to you--think of your foolish outcry of "Not so, my Father," when He crossed His hands in affliction to give you the larger blessing; think of the many times when you have read His providences in the dark, misinterpreted His dispensations, and groaned out, "All these things are against me," when they are all working together for your good! Think how often you have chosen sin because of its pleasure, when indeed, that pleasure was a root of bitterness to you! Surely if we know our own heart we must plead guilty to the indictment of a sinful folly; and conscious of this "foolishness," we must make David's consequent resolve our own--"Thou shalt guide me with Thy counsel."