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C.H.매킨토시 모세5경/창세기

창세기 1장 1절

by 복음과삶 2010. 4. 27.

제 1 장

 

 

성령께서 이 고상한 책을 시작하시는 방법에는 무언가 특별히 전격적인 데가 있다. 성령께서는 즉각적으로 하나님을 소개하시는데, 이 하나님 존재의 본질적인 충만성과 하나님 행위의 독자성을 그대로 소개해 주신다. 모든 예비적인 일들을 생략했다. 성령께서 우리를 데려다 놓은 곳은 바로 하나님 앞이다. 말하자면 우리는, 하나님께서 자신의 영원한 능력과 신성을 드러내 보일 수 있는 영역을 개발하실 목적으로 땅의 침묵을 향해 호흡하시며 땅의 어둠을 향해 빛을 발하시는 하나님에 대해 귀로 듣는다.

여기엔 공연한 호기심을 야기시킬 만한 사건은 아무것도 없다. 다시 말하면 빈약한 인간의 지성이 상상해도 될 만한 어떤 일은 전혀 없다. 인간의 마음과 이해에 역사하려는 진리의 도덕적 위력 안에는 단지 하나님의 진리의 장엄성과 실제성만이 있을 따름이다. 괜히 이상 야릇한 호기심에 찬 이론들을 제시하여 공연한 호기심을 만족시키려고 하는 일 따위는 하나님의 성령의 활동 영역 안에는 결코 없다. 지질학자들은 지구 내부를 탐구하여 얻은 어떤 자료를 끌고 나와 하나님의 거룩한 성경의 기록에 그것을 더 추가시키기도 하고, 어떤 경우에는 모순, 대립시키기도 한다. 지질학자들은 화석의 유뮬을 놓고 추상하기도 한다. 그러나 주님의 제자는 신성한 환희를 안고 영감된 책의 페이지를 붙잡는다. 제자는 읽고, 믿고, 경배한다.

우리는 이런 정신으로 이 심오한 창세기 연구를 해 나가야 한다. "성전을 탐구한다"는 것이 무엇인지 그 의미를 분명히 알아야 한다. 우리가 성경의 귀한 내용을 탐구하되 진실로 예배드리는 심정으로 해야 한다.

 

 

"태초에 하나님이 천지를 창조하시니라." (1절)

 

거룩한 정경의 첫 문장은 모든 참된 복의 무한한 근원이 되시는 하나님의 현존 안으로 우리를 인도해 간다. 하나님의 존재 증명에는 자세한 논증이 없다. 성령께서는 어떤 종류의 논증도 생각지 않으셨다. 하나님이 자신을 계시하신다. 하나님은 작품을 통해 자신을 알리신다.

"하늘이 하나님의 영광을 선포하고 궁창이 그 손으로 하신 일을 나타내는도다." (시편 19:1) "여호와여 주의 지으신 모든 것이 주께 감사하며" (시편 145:10) "주 하나님 곧 전능하신 이시여 하시는 일이 크고 기이하시도다." (요한계시록 15:3)

불신자나 무신론자를 제외하고는 그 어느 누구도 하나님 존재의 증명을 추구하지는 않을 것이다.

왜냐하면 하나님은 자기 입의 말씀으로 세계를 존재케 하셨으며 친히 자기를 전지 전능 영원하신 하나님이라고 선언하셨기 때문이다. "하나님"이 아니고는 아무도 "창조 행위"를 할 수 없다.

"너희는 눈을 높이 들어 누가 이 모든 것을 창조하였나 보라 주께서는 수효대로 만상을 이끌어 내시고 각각 그 이름을 부르시나니 그의 권세가 크고 그의 능력이 강하므로 하나도 빠짐이 없느니라." (이사야 40:26) "만방의 모든 신은 헛 것(우상)이요 여호와께서는 하늘을 지으셨음이로다." (시편 96"5)

욥기 38-41장에서는 여호와께서 친히, 창조 사역은 하나님 자신의 무한하신 우월성을 입증하는 데 반박의 여지가 없는 논증임을 장엄하게 설명하고 있다. 이런 장엄한 묘사는, 한편으로는 하나님의 전능성을 지극히 명백하고도 확실하게 인간의 이성 앞에 제시해 주기도 하지만, 놀라울 정도로 겸손하게 인간의 마음을 어루만지기도 한다. 그러고 보면 위엄과 사랑, 능력과 온유함이 모두 다 하나님께 속한 것이다.

 

 

There is something peculiarly striking in the manner in which the Holy Ghost opens this sublime book. He introduces us, at once, to God, in the essential fullness of His Being, and the solitariness of His acting. All prefatory matter is omitted. It is to God we are brought. We hear Him, as it were, breaking earth's silence, and shining in upon earth's darkness, for the purpose of developing a sphere in which He might display His eternal power And Godhead.

There is nothing here on which idle curiosity may feed — nothing on which the poor, human mind may speculate. There is the sublimity and reality of DIVINE TRUTH, in its moral power to act on the heart, and on the understanding. It could never come within the range of the Spirit of God to gratify idle curiosity, by the presentation of curious theories. Geologists may explore the bowels of the earth, and draw forth from thence materials from which to add to, and, in some instances, to contradict, the divine record. They may speculate upon fossil remains; but the disciple hangs, with sacred delight, over the page of inspiration. He reads, believes, and worships. In this spirit may me pursue our study of the profound book which now lies open before us. May we know what it is to "enquire in the temple" May our investigations of the precious contents of holy scripture be ever prosecuted in the true spirit of worship.

"In the beginning, God created the heavens and the earth." The first sentence in the divine canon sets us in the presence of Him who is the infinite source of all true blessedness. There is no elaborate argument in proof of the existence of God. The Holy Ghost could not enter upon anything of the kind. God reveals Himself. He makes Himself known by His works. The heavens declare the glory of God; and the firmament showeth his handiwork." "All thy works shall praise thee, O Lord." "Great and marvellous are thy works, Lord God Almighty." None but an infidel or an atheist would seek an argument in proof of the Being of one who, by the word of His mouth, called worlds into existence, and declared Himself the All wise, the Almighty, and the everlasting God. Who but "God" could "create" anything. "Lift up your eyes on high, and behold who hath created these things, that bringeth out their host by number; he calleth them all by names, by the greatness of his might, for that he is strong in power; not one faileth." (Isa. 40: 26) "The gods of the heathen are idols, but the Lord made the heavens." In the Book of Job 38-41 we have an appeal of the very grandest description, on the part of Jehovah Himself, to the work of creation, as an unanswerable argument in proof of His infinite superiority; and this appeal, while it sets before the understanding the most vivid and convincing demonstration of God's omnipotence, touches the heart, also, by its amazing condescension. The majesty and the love, the power and the tenderness, are all divine.

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