"하나님이 가라사대 우리의 형상을 따라 우리의 모양대로 우리가 사람을 만들고 그로 바다의 고기와 공중의 새와 육축과 온 땅과 땅에 기는 모든 것을 다스리게 하자 하시고 하나님이 자기 형상 곧 하나님의 형상대로 사람을 창조하시되 남자와 여자를 창조하시고 하나님이 그들에게 복을 주시며 그들에게 이르시되 생육하고 번성하여 땅에 충만하라. 땅을 정복하라. 바다의 고기와 공중의 새와 땅에 움직이는 모든 생물을 다르리라 하시니라." (창세기 1장 26-28)
독자들이 주목하야 할 사실은 단수인 사람에서 복수인 사람이라는 말로 변화된 점이다. 다음 장(章)이 되기까지는 여자의 창조에 대한 실제적 사실의 제시가 없다. 그렇지만 여기서도 이미 하나님이 "그들"에게 복을 주시며 "그들"을 우주적 통치의 지위에 연합해서 올려 놓고 있다. 모든 저급한 피조물들은 그들의 연합적 통치하에 들어가 있다. 하와는 아담을 통해 모든 축복을 받았다. 그녀 역시 아담을 통해 그녀의 위엄을 지니고 있었다. 그녀가 아직 실제로 존재하지는 않았지만, 하나님의 목적 속에서는 그녀가 남자의 일부로서 보여진 상태였다. "내 형질이 이루기 전에 주의 눈이 보셨으며 나를 위하여 정한 날이 하나도 되기 전에 주의 책에 다 기록이 되었나이다." (시편 139:16)
두 번째 사람의 신부인 교회의 경우도 마찬가지다. 교회는 교회의 머리이시며 주(主)이신 그리스도를 통해 이미 영원 전부터 보여지고 있었다. 우리는 이 사실을 에베소서 1장에서 찾아볼 수 있다. "곧 창세전에 그리스도 안에서 우리를 택하사 우리로 사랑 안에서 그 앞에 거룩하고 흠이 없게 하시려고" (에베소서 1:4) 교회의 단 한 성도도 아직 생명이 시작되기 이전에, 하나님의 영원한 뜻 속에서는 모든 성도들이 그의 아들의 형상을 본받도록 예정되어 있었던 것이다. 하나님의 섭리는 교회를 신비로운 사람을 완성하는데 필요한 존재로 표현한다. 그러므로 교회는 "만물 안에서 만물을 충만케 하시는 자의 충만" (에베소서 1:23) 으로 부르심을 입은 것이다. 이것은 놀라운 칭호이다. 그리고 이것은 교회의 위엄과 중요성과 영광을 보다 더 발전시킨다.
사람들은 흔히 구속(救贖)을 개개 영혼에게 단지 축복과 안전을 갖다 주는 것으로만 보려 한다. 이것은 사실을 너무 저급하게 바라보는 태도이다. 하여간 가장 완벽한 개개인의 안전을 위한 모든 일들도 참으로 절실한 것임은 사실이며 이로써 하나님께 감사드린다. 그러나 이것은 구속 가운데서 지극히 작은 부분이다. 그렇지만 그리스도의 영광이 교회의 존재 안에 내포되어 있고 관련되어 있다는 사실은 한결 더 위엄과 깊이와 능력이 충만한 진리이다.
성경의 권위에 입각하여 볼 때 나라는 존재가 그리스도께 실제로 필요한 구성 요소라면, 나는 나 개인적인 필요가 충분하게 예비되어 있는지의 여부는 더 이상 조금도 의심하지 않겠다. 이와 같이 교회는 그리스도께 필요한 존재가 아닌가? 진실로 그렇다. "사람의 독처하는 것이 좋지 못하니 내가 그를 위하여 돕는 배필을 지으리라." (창세기 2:18) 그리고 또 이렇게 말씀하고 있다. "남자가 여자에게서 난 것이 아니요 여자가 남자에게서 났으며 또 남자가 여자를 위하여 지음을 받지 아니하고 여자가 남자를 위하여 지음을 받은 것이니......그러나 주 안에는 남자 없이 여자만 있지 않고 여자 없이 남자만 있지 아니하니라. 여자가 남자에게서 난 것같이 남자도 여자로 말미암아 났으나 모든 것이 하나님에게서 났느니라." (고린도전서 11:8-12)
그러므로 하나님이 불쌍하고 무력한 죄인을 구원하실 수 있느냐는 것은 단순한 문제가 아니다. 즉 하나님이 죄인의 죄를 제거하시고 그를 하나님의 의의 능력 안에서 용납하실 수 있느냐는 것은 단순한 문제가 아니다. 하나님께서는 "사람의 독처하는 것이 좋지 아니하다"고 하셨다. 하나님은 "돕는 배필" 없이 "첫번째 사람"을 방치해 두지 아니하셨다. 하나님은 두 번째 사람도 돕는 배필 없이 그냥 방치해 두지 아니하셨다.
처음의 경우를 보자. 하와가 없었더라면 아담의 창조에는 공백이 있었을 것이다. 이것이야말로 굉장한 사실이다. 두 번째의 경우도 마찬가지다. 신부인 교회가 없었더라면 새 창조 안에도 공백이 있었을 것이다.
다음 장에서 다룰 내용에서도 기대해 볼 수 있겠지만 하여간 본장에 나타나 있는 대로 하와가 존재하게 된 방법을 주목해 보기로 하자. 모든 창조의 차서(次序)를 따라 보더라도 아담의 배필은 발견되지 않았다. 아담이 "깊은 잠"에 빠져들자 이 때 하와가 아담으로부터 형성되었다. 아담의 통치와 축복을 함께 누리기 위해 하와는 형성되었던 것이다. "여호와 하나님이 아담을 깊이 잠들게 하시니 잠들매 그가 그 갈빗대 하나를 취하고 살로 대신 채우시고 여호와 하나님이 아담에게서 취하신 그 갈빗대로 여자를 *만드시고(*난외주에 builded(만들어진)라고 번역된 히브리어는 וַיִּבֶן֩인데 70인역에는 wkodomhsen으로 번역되어 있다. 에베소서 2:20, 22 원문에 대한 참조는, "built"와 "builded together"로 번역된 말이 동일한 동사가 어미 변화한 것임을 독자에게 보여 줄 것이다.) 그를 아담에게로 이끌어 오시니 아담이 가로되 이는 내 뼈 중의 뼈요 살 중의 살이라 이것을 남자에게서 취하였은즉 여자라 칭하리라." (창세기 2:21-23)
성경이 우리로 하여금 그렇게 바라보도록 완전히 보증해 주고 있는 바와 같이 아담과 하와는 그리스도와 교회의 모형이다. 이렇게 볼 때 우리는, 교회가 세워지기 이전에 그리스도의 죽음은 반드시 선결되어야 할 사실임을 알 수 있다. 그런데 하나님의 목적 속에는 이미 창세 전에 교회가 그리스도 안에서 보여졌고 선택되어져 있었다. 그러나 하나님의 비밀스런 목적과 그의 계심 및 완성 사이에는 커다란 차이가 있었다. 하나님의 목적이 교회의 구성 요소와 관련해서 실제로 실현되기 이전에, 하나님의 아들이 거절당하시고 십자가에 달리시는 일이 필요했다. 다시 말하면 예수님이 높은 하늘 보좌에 올라가시기도 해야 했고, 믿는 자들에게 세례를 베풀어 한몸이 되도록 하기 위해 성령을 보내 주시는 일도 있어야만 했다.
그리스도가 죽기 이전에도 사람들이 구원을 받았음에는 틀림이 없다. 여러 세대를 통해 여러 사람들이 구원을 받았고 아담도 구원을 받았다. 그러나 그들이 구원받게 된 것은 아직 완성되지는 않았지만 그리스도의 희생제사로 인해서이다. 그러나 개개인의 영혼이 구원을 받는 것과 성령에 의하여 하나의 분명한 실체로서의 교회가 형성되는 것은 완전히 별개의 문제다.
그러나 이런 구별이 충분하게 고려되지 않고 있는 실정이다. 이런 구별을 이론적으로 지지하고 있는 곳에서까지도 그토록 굉장한 진리로부터 자연스럽게 기대할 만한 실제적인 결과들을 별로 언급하지 않은 채 넘어간다. 교회는 특유한 위치에 있다. 교회는, 하늘로부터 오신 주님이신 두 번째 사람과 특별한 관계를 맺고 있다. 교회는 분명한 특권과 위임이 있다. 성령의 능력으로 이 모든 사실들 속으로 깊이 들어가게 되면, 가장 풍성하고도 가장 희귀하며 지극히 향기로운 결실을 맺게 된다. (에베소서 5:23-32)
우리 앞에 제시된 모형을 주시함으로써, 우리는 교회의 위치와 관계를 이해할 때, 필연적으로 수반되는 결과들에 대하여 어떤 견해를 가질 수 있다. 하와가 아담에게 얼마나 애정을 쏟았는가! 하와는 아담과 가까이 있음을 얼마나 즐기고 있는가! 이 얼마나 굉장하고 친밀한 교제인가! 아담의 모든 생각 속에 하와는 얼마나 철저하게 파고들어가 있는가!
아담의 모든 위엄과 아담의 모든 영광 속에서 하와는 완전히 아담과 하나가 되어 있었다. 아담은 하와를 지배한 것이 아니라 공존했다. 아담은 창조 전체의 주인이었다. 하와는 아담과 하나가 되어 있다.
그렇다! 이미 지적한 바와 같이 하와는 아담 안에서 보여졌고 축복 받았다. "남자"는 목적이었다. "여자"에 대해서 말한다면 여자는 남자에게 필요했다. 그러므로 여자는 존재하게 되었다. 이런 모형만큼 심오하고 흥미진진한 것도 없으리라. 남자가 먼저 생겨나고 여자는 그 남자 속에서 보여졌으며, 그 다음에 그 남자로부터 형성되었다. 이 모든 것은 지극히 전격적이고도 교훈적인 특성을 지닌 하나의 모형이다. 하나의 교리가 모형 위에 기초할 수 있다는 말이 아니라, 그 교리가 하나님 말씀의 다른 부분에도 완벽하고도 명백하게 제시되어 있다는 사실을 발견할 때 우리는 그런 모형을 이해하고 감상하고 감탄하게 된다는 말이다.
시편 8편은 하나님의 손으로 만든 창조물 위에 군림하는 인간에 대한 훌륭한 견해를 제시해 주고 있다. "주의 손가락으로 만드신 주의 하늘과 주의 베풀어 주신 달과 별들을 내가 보오니 사람이 무엇이관대 주께서 저를 생각하시며 인자가 무엇이관대 주께서 저를 권고하시나이까. 저를 천사보다 조금 못하게 하시고 영화와 존귀로 관을 씌우셨나이다. 주의 손으로 만드신 것을 다스리게 하시고 만물을 그 발 아래 두셨으니 곧 모든 우양과 들짐승이며 공중의 새와 바다의 어족과 해로에 다니는 것이니이다." (시편 8:3-8) 여기서 보면 여자에 대한 아무런 언급 없이 남자만 그대로 제시되고 있는데 이렇게 하는 것이 성격상 당연하다. 여자는 남자 안에서 보여지고 있기 때문에 여자의 언급 없이 남자(the man)의 언급만 있어도 무방하기 때문이다.
구약 어느 곳에서도 교회의 비밀에 대한 직접적 계시가 없다. 사도는 분명하게 이렇게 공언하고 있다. "이제 그의 거룩한 사도들과 선지자들에게 성령으로 나타내신 것같이 다른 세대에서는 사람의 아들들에게 알게 하지 아니하였으니" (에베소서 3:1-11) 그러므로 앞에서 인용한 시편에는 단지 "남자"(the man)만 우리에게 제시되고 있는 것이다. 그러나 남자와 여자가 다 한 머리 아래서 보여지고 있음을 우리는 알고 있다. 이 모든 것의 완전한 대형(對型)은 오는 세대에서 볼 수 있을 것이다. 그때에는 하늘로부터 오신 주님이신 참 사람(True Man)이 보좌에 앉게 될 것이며, 그의 신부인 교회와 더불어 회복된 피조물을 다스릴 것이다. 이 교회는 그리스도의 무덤에서부터 소생되며 "그의 몸, 그의 살 그리고 그의 뼈"의 부분이다. 머리인 그리스도와 몸인 교회는 한 사람(one Man)을 만든다.
이것이 에베소서 4장에 있다. "우리가 다 하나님의 아들을 믿는 것과 아는 일에 하나가 되어 온전한 사람을 이루어 그리스도의 장성한 분량이 충만한데까지 이르리니" (에베소서 4:3)
이렇게 해서 그리스도의 한 부분이 된 교회는 영광 가운데서 아주 독특한 하나의 지위를 점유하게 될 것이다. 하와만큼 아담에게 가까운 피조물은 없다. 그것은 어떤 다른 피조물도 아담 자신의 일부는 아니기 때문이다. 교회에 대해서도 같은 말을 할 수 있다. 교회는 장차 그의 영광 가운데서 그리스도께 가장 가까운 지위를 차지할 것이다.
우리의 감탄을 자아내는 것은 교회가 장차 어떻게 될 것이냐는 단순한 그런 문제가 아니라 현재 교회가 무엇이냐 하는 문제이다. 교회는 그리스도가 그 머리가 되어 있는 몸이다. 교회는 하나님이 그 거주자가 되어 있는 성전이다. 아! 우리가 마땅히 지녀야 할 태도는 어떤 것일까? 하나님의 은혜로 인하여 우리가 그 일부인 교회의 현재가 그러하고, 미래의 위엄이 또 그러하므로 우리는 분명 거룩하고, 경건하며, 분별적이고, 고상한 행위를 지녀야 마땅하다.
우리가 우리를 부르신 높은 소명에 합당한 행위와 성품을 보다 깊이 깨닫게 되도록, 성령께서 우리의 마음에 이 모든 사실들을 보다 충분하고 보다 강력하게 계시해 주시기를 기도한다.
"너희 마음 눈을 밝히사 그의 부르심의 소망이 무엇이며 성도 안에서 그 기업의 영광의 풍성이 무엇이며 그의 힘의 강력으로 역사하심을 따라 믿는 우리에게 베푸신 능력의 지극히 크심이 어떤 것을 너희로 알게 하시기를 구하노라. 그 능력이 그리스도 안에서 역사하사 죽은자들 가운데서 다시 살리시고 하늘에서 자기의 오른편에 앉히사 모든 정사와 권세와 능력과 주관하는 자와 이 세상뿐 아니라 오는 세상에 일컫는 모든 이름 위에 뛰어나게 하시고 또 만물을 그 발 아래 복종하게 하시고 그를 만물 위에 교회의 머리로 주셨느니라. 교회는 그의 몸이니 만물 안에서 만물을 충만케 하시는 자의 충만이니라." (에베소서 1:18-23)
"And God said, Let us make man in our image, after our likeness; and let them have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over the cattle, and over all the earth, and over every creeping thing that creepeth upon the earth. So God created man in His own image, in the image of God created he him; male and female created he them. And God blessed them, and God said unto them, Be fruitful and multiply, and replenish the earth, and subdue it; and have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over every living thing that moveth upon the earth."
My reader will observe the change from "him" to "them." We are not presented with the actual fact of the formation of the woman, until the next chapter; though here we find God blessing "them" and giving "them" jointly the place of universal government. All the inferior orders of creation were set under their joint dominion. Eve received all her blessings in Adam. In him, too, she got her dignity. Though not yet called into actual existence, she was, in the purpose of God, looked at as part of the man. "In thy book were all my members written, which, in continuance were fashioned, when as yet there was none of them."
Thus it is with the Church — the bride of the Second Man. She was viewed from all eternity in Christ, her Head and Lord; as we read in the first chapter of Ephesians, "According as He hath chosen us in him, before the foundation of the world, that we should be holy and without blame before him in love." Before a single member of the Church had yet breathed the breath of life, all were, in God's eternal mind, predestinated to be conformed to the image of his Son." The counsels of God render the Church necessary to complete the mystic man. Hence the Church is called "the fullness [pleroma] of Him that filleth all in all." This is an amazing title, and it develops much of the dignity, importance, and glory of the Church.]
It is too common to view redemption as bearing merely upon the blessedness and security of individual souls. This is entirely too low a view to take of the matter. That all which pertains, in any way, to the individual is, in the fullest manner, secured, is, blessed be God, most true. This is the least part of redemption. But that Christ's glory is involved in, and connected with, the Church's existence, is a truth of far more dignity, depth, and power. If I am entitled, on the authority of Holy Scripture, to regard myself as a constituent part of that which is actually needful to Christ, I can no longer entertain a doubt as to whether there is the fullest provision for all my personal necessities. And is not the Church thus needful to Christ? Yes, truly. "It is not good that the man should be alone; I will make him an help meet for him." And, again, "For the man is not of the woman; but the woman of the man; neither was the man created for the woman; but the woman for the man.... Nevertheless, neither is the man without the woman. neither the woman without the man in the Lord. For as the woman is of the man, even so is the man also by the woman; but all things of God." (1 Cor. 11: 8-12) Hence, it is no longer the mere question whether God can save a poor, helpless sinner — whether He can blot out his sins, and receive him in the power of divine righteousness. God has said, "it is not good that the man should be alone." He left not "the first man" without "an help meet;" neither would He leave the "Second." As, in the case of the former, there would have been a blank in the creation without Eve, so stupendous thought! — in the case of the latter, there would be a blank in the new creation without the Bride, the Church.
Let us, now, look at the manner in which Eve was brought into being, though, in so doing, we shall have to anticipate part of the contents of the next chapter. Throughout all the orders of creation there was not found an help meet for Adam. "A deep sleep" must fall on him, and a partner be formed, out of himself, to share his dominion and his blessedness. "And the Lord God caused a deep sleep to fall upon Adam, and he slept: and he took one of his ribs, and closed up the flesh instead thereof. And the rib, which the Lord God had taken from man, builded* he a woman, and brought her unto the man. And Adam said, This is now bone of my bones, and flesh of my flesh: she shall be called Woman, because she was taken out of man." (Gen. 2: 21-23.)
{*The Hebrew word which is rendered "builded" in the margin the LXX. render by οκοδομεσεν]. A reference to the original of Eph. 2: 20, 22 will show the reader that the words rendered "built" and "builded together" are inflexions of the same verb.}
Looking at Adam and Eve as a type of Christ and the Church, as scripture fully warrants us to do, we see how that the death of Christ needed to be an accomplished fact, ere the Church could be set up; though, in the purpose of God, she was looked at, and chosen in Christ, before the foundation of the world. There is, however, a vast difference between the secret purpose of God and the revelation and accomplishment thereof. Before the divine purpose could be actualised in reference to the constituent parts of the Church, it was necessary that the Son should be rejected and crucified — that He should take His seat on high — that He should send down the Holy Ghost to baptise believers into one body. It is not that souls were not quickened and saved, previous to the death of Christ. They assuredly were. Adam was saved, and thousands of others, from age to age, in virtue of the sacrifice of Christ, though that sacrifice was not yet accomplished. But the salvation of individual souls is one thing; and the formation of the Church, as a distinctive thing, by the Holy Ghost, is quite another.
This distinction is not sufficiently attended to; and even where it is in theory maintained, it is accompanied with but little of those practical results which might naturally be expected to flow from a truth so stupendous. The Church's unique place her special relationship to "the Second Man, the Lord from heaven" her distinctive privileges and dignities — all these things would, if entered into by the power of the Holy Ghost, produce the richest, the rarest, and the most fragrant fruits. (See Eph. 5: 23-32.)
When we look at the type before us, we may form some idea of the results which ought to follow from the understanding of the Church's position and relationship. What affection did not Eve owe to Adam? What nearness she enjoyed! What intimacy of communion! What full participation in all his thoughts! In all his dignity, and in all his glory, she was entirely one. He did not rule over, but with her. He was Lord of the whole creation, and she was one with him. Yea, as has already been remarked, she was looked at, and blessed in him. "The man" was the object; and as to "the woman," she was needful to him, and therefore she was brought into being. Nothing can be more profoundly interesting as a type. Man first set up, and the woman viewed in, and then formed out of him-all this forms a type of the most striking and instructive character. Not that a doctrine can ever be founded upon a type, but when we find the doctrine fully and clearly laid down in other parts of the Word, we are then prepared to understand, appreciate, and admire the type.
Psalm 8 furnishes a fine view of man set over the work of God's hands: "when I consider thy heavens, the work of thy fingers; the moon and the stars which thou hast ordained: what is man that thou art mindful of him? and the son of man that thou visitest him? For thou hast made him a little lower than the angels, and hast crowned him with glory and honour. Thou madest him to have dominion over the works of thy hands; thou hast put all things under his feet: all sheep and oxen, yea, and the beasts of the field; the fowl of the air, and the fish of the sea, and whatsoever passeth through the paths of the sea." Here man is looked at, without any distinctive mention of the woman; and this is quite in character, for the woman is looked at in the man.
There is no direct revelation of the mystery of the Church, in any part of the Old Testament. The apostle expressly says, "in other ages it was not made known to the sons of men us it is now revealed unto his holy apostles and prophets (of the New Testament) by the Spirit." (Eph. 3: 1-11) Hence, in the Psalm just quoted, we have only "the man" presented to us; but we know that the man and the woman are looked at under one head. All this will find its full anti type in the ages to come. Then shall the True Man, the Lord from heaven, take His seat on the throne, and, in companionship with His bride, the Church, rule over a restored creation. His Church is quickened out of the grave of Christ, is Part "of his body, of his flesh, and of his bones." He the Head and she the body, making one Man, as we read in the fourth chapter of Ephesians.
"Till we all come, in the unity of the faith, and of the knowledge of the Son of God, unto a perfect man, unto the measure of the stature of the fullness of Christ." The Church, being thus part of Christ, will occupy a place, in the glory, quite unique. There was no other creature so near to Adam as Eve, because no other creature was part of himself. So, in reference to the Church, she will hold the very nearest place to Christ, in His coming glory.
Nor is it merely what the Church will be that commands our admiration; but what the Church is. She is now the body of which Christ is the Head; she is now the temple of which God is the Inhabitant. Oh what manner of people ought we to be? If such is the present, such the future dignity of that of which we, through God's grace, form a part, surely a holy, a devoted, a separated, an elevated walk is what becomes us.
May the Holy Ghost unfold these things, more fully and powerfully, to our hearts, that so we may have a deeper sense of the conduct and character which are worthy of the high vocation wherewith we are called. "The eyes of your understanding being enlightened; that ye may know what is the hope, of his calling, and what the riches of the glory of his inheritance in the saints, and what is the exceeding greatness of his power to usward who believe, according to the working of his mighty power, which he wrought in Christ when he raised him from the dead, and set him at his own right hand in the heavenly places, far above all principality, and power, and might, and dominion, and every name that is named, not only in this world, but also in that which is to come; and hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the Church, which is his body, the fullness of him that filleth all in all." (Eph. 1: 18-23.)
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